Tuesday, March 16, 2010

Anak ummi demam lagi....

Hari Isnin 8 March, Tok cik Nab kol abah cakap adik demam. Abis keja terus rush la... Bila sampai tgk adik Balqis tdo lg. Ermmm, mmg klu demam dia nak tdo ja... Tp bila pegang badan dia aku rasa cam biasa ja. Bila dah jaga dr tdo kitorg terus ke Poliklinik Penawar, Kuala Perlis. Aku pikir klu dia tak demam pun tak pa, kita ambik ubat batuk. Dah 2 3 hr batuk aku just bg ubat yg ada kat rmh ja. Dalam keta adik cam biasa ja still aktiv. Tak menunjukkan tanda2 demam. Tp bdn tu aku dah mula rasa suam2.

Bila sampai klinik, MAK AIIII.... ramai nya org dok tunggu. Apa pun kitorg pun kena tunggu gak. Sampai turn, Nurrdhia Balqis di panggil. Dr Khairi Saadah dah senyum tgk kitorang masuk. Dr tu mmg friendly. " Kenapa Qis??" Soalan pertama di tanya. So, aku pun story morry da morning glorry kat dr... Dia pun check la demam. "Ishh ishh... tinggi ni demamnya, 39.5@C". Aku cam pelik ja. Kenapa bdn tak berapa panas. Tak pa la.. lepas blk br kasi ubat.

Esok nya aku keja cam biasa. Adik demam lg, tp kena keja jugak. Takkan nak cuti lagi... Mlmnya dia cam tak leh tdo.. Apa lg, klu anak tak leh tdo emak nya pun sama la jugak. So esoknya mmg aku tak sampai hati nak tinggal adik. Demamnya agak panas. Aku terpaksa EL(emergency leave). Time2 demam ni maybe dia perlukan emaknya. Aku risau gak kenapa dah tiga hari demam ni. Bila hari dah siang, aku cuba 'jelum' kepala dia dengan air asam jawa. Mungkin boleh sejukkan badan. Ikhtiar je la... ubat dah bagi ikut saranan dr, cool fever mmg tak leh letak sbb dia akan cabut. Lepas jelum 2 3 kali bdn dah mula berpeluh tanpa ubat. Klu tak dia akan berpeluh lepas mkn ubat.

Alhamdulliah... ni tanda2 nak kebah. Aku biar byk skit peluh dia. Nampak dia cam dah ok skit, aku pegang tapak kaki dia. Mak aku pesan klu tapak kaki panas boleh bagi dia mandi(petua mak aku). aku pun mandi kan dia. Bagi dia berenang dlm besen. Lepas pd tu... dia dah mula ok. Dan dah sihat kembali. Cuma batuk tu ada lagi sampai hari ni....

Alang2 dah tak leh tdo, aku pun goreng la cekodok utk sarapan abg long. Beli ja yg segera cuma masukkan air dan gaul sebati. Kemudian goreng... Skill aku utk membulat2 kan mmg tak da. Tak reti...

Moi utk adik bawa ke rumah tok cik. Masukkan ikan bilis goreng tanpa minyak yg di tumbuk dan juga sayur bayam.
Adik merengek tak sedap bdn.

Rimas ngan coll fever di kepala. Last2 tercabut juga..
Sedih nye.. demam pun nak amik gambar ka?
Mkn moi pun tak sedap. Mulut pahit... uwekkk..

Adik kena mkn gak nanti lg tak larat, paksa kan jugak...

No comments: