Monday, August 10, 2009

Baby oh baby...

2nd baby ni aku byk search info di internet. Boleh learn many things like susu ibu, Cloth Diaper, Baby Ring Sling n lain2...
Bagus la.. Masa alif dulu aku tak rajin pun. Ni nak story pasal brg2 keperluan Nurrdhia Balqis.

1. Cloth Diapers
Aku dok fikir2 pasai Cloth Diapers dah lama gak la. Baca skit2 info di dlm forum2. Last2 aku try 2 pcs of CD.(utk trial je nih). Beli online at http://www.qqbabyshop.com/. Dah try 2 pcs ni rasa cam best gak. Aku pun order lg, kali ni order 3 pcs plak brand Babyland. Saja nak cuba pelbagai brand dulu. Klu dah selesa boleh beli byk2. (Tak la byk sgt 1 pc pun dah up to RM30). Aku budget dlm 15pcs cukup la, tp kena basuh sekerap yg boleh. Kerja aku bertambah la selepas Nurrdhia ber'CD' nih... Tak pe la, utk kepentingan kita bersama dan juga alam sekitar. Wah.... dah mcm promot plak.
Pet pet adalah diapers favorite aku. Alif dulu sampai ke besar memang kami pakaikan Pampers Pet2 ni. Balqis ni pun mcm tu lah jugak. Tp sejak2 berinfo2 tentang CD ni. Aku nak beralih arah la plak. Bkn sebab pampers ni tak bagus. Tapi memandangkan aku fikirkan utk jangka masa yg panjang. Nak ber'CD'

2. Susu...
Bab susu ni aku ada lah jugak berkeinginan nak fully breast feeding baby. Tp memandangkan susu agak kurang aku cuma bg time mlm je la. So far dah 3 bln Nurrdhia still dgn susu ibu at night shift. Day shift, klu ada yg diperah aku bw lah ke rmh Tok Cik nya klu tak cukup top up la dgn susu Anmum+Novalac(rumusan sembelit). Alif dulu cepat ja merajuknya. Bila aku start kerja dia dah tak nak lg susu ibunya. Nak buat camana kan, masa tu first baby. Skill2 nak bg kat dia pun tak reti. Tp syukurlah, at least dia dpt gak merasa susu ibu walaupun sekejap." Susu ibu adalah makanan yg terbaik untuk bayi"

3.Baby Sling
Entah kenapa kali aku berminat sgt dengan 'baby ring sling'. Rasa cam senang utk carry baby. Aku dah cari kat Anakku tp tak begitu menarik. Aku pun seacrh di internet. Akhirnya berjaya jugak aku membelinya. Tak sabar nak g jln2 bwk baby. Tp musin sekarang ni takut la pulak nak pergi bersiar2. Wabak Influanza A H1N1 yg semakin mengganas. Kita hanya mampu merancang, Tuhan yg menentukan. So, "mencegah lebih baik dr mengubat".
Yg kolor peach ni pilihan aku

No comments: